Tuesday, May 8, 2012

SEHARIAN BERLEMBAR2

The books that i read....

Tak ingat bila mula membaca...tetapi I learn to read on my own...bagaimana yer..cerita pelik ni ..satu hari seperti biasa memboloskan diri waktu itu umurku about 6 years old...di belakang rumahku ada semak ..dengan hanya seluar dalam ..oookey masa tu takder org nak cekup bawak masuk van atau letak dalam beg ..jadi aku berlari terkedek2 ke dalam semak ..tiba2 ternampak satu kawasan lapang ..itik2 kuning berenang2 aman sekali...I sat on the rock ..menikmati pandangan ..tak kelihatan sesiapapun hanya kedamaian yang sukar di gambarkan..di manakah ini? Lama juga di situ bermain2 dengan kupu2..dan berlari2 di celah bunga2..Perut terasa lapar dan pantas aku mencari jalan pulang..sampai di rumah adoi....telinga di piat..mak kata..tau tak dah jam berapa ni? kamu pergi mana? Aku pandang matahari yang telah di kepala...lamanya aku menghilang..patutlah mak marah.
..


Sejurus selepas peristiwa itu aku sendiri mengambil buku dan membaca ..Buku pertama yang aku jamah waktu itu adalah diari ayah..habis aku selongkar dan baca..apalagi kena rotanlah..He said...what are you doing Sharida..(abah memang memanggilku dengan nama penuh) errr...abah saya saya saya ...ermm apa lagi nak kata ...dendalah ...tapi abah faham aku sudah mula suka sesuatu akan aku lakukan juga..so he just ask me to susun balik buku2....Selepas itu kami berpindah ke Kuala Kangsar dan aku mula bersekolah di situ..dari tahun 1 aku sudah membaca...peristiwa damai di belakang rumah di Tapah makin aku lupakan ..seronok tau pergi sekolah hari2 dapat baca buku ...Sering berdiri di perhimpunan membaca ikrar ..walau aku comot dan baju tak berganti tetapi guru2 memberi kata semangat dan aku jadi berani ....mari aku kongsikan buku2 kesayanganku membawa aku ke alam fantasi ...bilamana alam realiti sering menjadi igauanku ..




                                    Heidi yang sering rindukan grandpa dan Nancy Drew series .....


Ini Merlin ...dapat hadiah pertama seluruh darjah ..bangga abah ..dia membeli beg kotak ..ingat lagi beg kotak yg trendi masa tu ...






I think I read the whole library...duh......bila masuk 11 tahun umurku aku mula mencuri ..ye memang aku mencuri buku2 love story kakak2 ..diam diam mula membaca ...sebenarnya di situ bermula alam dewasaku tanpa di ajar oleh sesiapa dunia remaja ku jejaki ...that was bad really bad..di tengah perang saudara abah dan mak membaca buku membawa aku hilang dari dunia ini..


Bermula dari simple love stories like these cartland series........to ...







Buku yang membuat aku tertangkap apabila umurku 13 tahun...the book was consficated n I was sent to the headmasters room..tapi gurubesar sporting dia kata.lets see what have we got here..read according to ur age ...dan aku duduk di kamar gurubesar hingga loceng berbunyi ...betul tau ..sian aku tak dapat belajar..
dan untuk informasi bersama gurubesar namanya Mrs Partridge ..seorang British...Tahun2 seterusnya aku terus membaca..heavier stuff...


                               Kesemua buku2 Stephen king aku baca k....ini penulis kegemaranku....


                Buku2 Robert Ludlum yang membuat aku terpingga2 mencari dictionary....


and the list goes on n on...banyak sangat sampai lah dah beralih ke komputer membaca nukilan hati hamba2Nya ...harap entri kali ini dapat memberi gambaran siapa diriku .dan ini hobiku yang teratas......membaca...
Err bolehkan aku tak larat menulis untuk sementara ni ....selamat membaca...


 

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More