Tuesday, March 26, 2013

Hari Sabtu yang lalu aku ke Ipoh bertemu sahabat karib ku ..kami berdua telah bersepakat ke Lenggong menghadiri kenduri kawin di sana...sebelum kesana kami pun singgah ke Chemor untuk makan tengahari...memenuhi undangan seorang teman..Perjalanan dari Kl seawal 6.30 pg dan aku pun tiba di Ipoh jam 10.30 pagi ..Sesampai di rumah Chu di Chemor aku melihat Chu telah menghidang makanan tengahari untukku ... masak tauchu kegemaranku bersama sambal belacan...kami pun duduk menjamu selera ...

pertama kali ku makan masak kicap lobak putih

Sedapnya gulai tauchu itu ...aku suka yang berkuah, tambahan pulak kalau lepas habis nasi hirup kuah yang berbaki...aku tak lama di Chemor meminta diri untuk  meneruskan perjalanan ke Lenggong...sepanjang perjalanan menyusuri kampung2 .jauh dari hiruk pikuk bandar..Sesampai kami  di Lenggong kami terus ke rumah sahabat kami di Kampung Gua Badak. Teringat aku Qistina yang aku tinggalkan..budak2 sekarang dah tak mau ikut mak ke mana2..menurut Qistina tak seronok ..mumi dengan kawan- kawan mumi berborak ..hmm oleh itu terpaksalah aku tinggalkan dia..suruh dia ke rumah abah dia tak mau .....

Dulu2 Dean belajar di sini

Titi kayu yang masih di gunakan

Penyediaan menu autentik Mandailing

Tuan rumah di Lenggong

Bulung Gadung Naduda

Tuan Haji Imam Shaaban

Ida Shaaban...anak kepada Imam Shaaban


My babies ..perasaan rindu pada mereka tak pernah hilang...terkadang bila aku terleka dengan dunia ku mereka datang memeluk mencium dan menyedarkan aku dari lamunan..Dua hari di Lenggong menyeronokkan..mandi sungai, berjumpa koum-koum Mandailing di kampung Gua Badak ...makan dan makan lagi ..sehingga tengahari terakhir aku di sana...aku masih lagi di hidangkan dengan berbagai jenis masakkan kampung..lewat tengahari kami pun pulang ke Ipoh..terasa teramat letih ..tetapi di himpit rindu pada kampung yang ku tinggalkan..

aku panjat pokok

Panjat Loji air ..best betul 

minum air zam zam ..makan kurma..

goreng pisang ..

dan berkenal dengan sahabat2 baru

dan makan lagi ...

Terimakasih tak terhingga kepada mereka2 yang memberi layanan teramat mesra ..aku pasti akan ke sana lagi ...Syukur alhamdulillah ..segalanya berjalan dengan lancar dan aku selamat pulang ke Kuala Lumpur..

                                                 

2 comments:

heheheh..wah best jenjalan ^^

best betoi masuk kampung...org bandarlah katakan..letih tapi syok ...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More