Sunday, August 5, 2012

Genjatan senjata


Ramadhan yang mengasyikkan membawa malam2 penuh keberkatan aku mulakan dengan lelah..tetapi makin lama makin rancak betukar rasa...Kembali malam menjadi siang..selalu sang rambulan ku tenung berubah ubah ...kala ini bulat berseri ...rindu pada suasana damai yang selalu berlaku hanya di ramadhan ..menjelang hari ke15 terasa terlalu cepat masa berlalu ..


Ramadhan kali ini bersama Dean ...setahun yang lalu Qistina menemani ..selera mereka berbeda..jadi aku lebih peka tentang masakan melayu bersama Dean ..nasi pasti di jamah kala berbuka...dan Dean selalu menemani aku kemana2 ada jemputan...rindu pada Qistina ..hari tu aku bertanya...Na dah beli susu? jangan lupa bangun sahur makan kurma dah susu yer..dia lantas menjawab ..tak lah mumi saya tak beli ..erm pok pek pok pek seorang ibu didiamkan oleh Dean ..mummi biarlah dia ..dia pasti tahu apa yang patut di lakukan ...biarlah dia selengarakan duit belanja dia sendiri ..aku pun akur ...yelah kalau tak cukup duit aku akan bagi dia tak kesahlah asal dia dapat makan yang sedap2 sepertimana dia bersama aku ...

Esuk Qistina akan berpindah kampus ...ku cuba mencungkil isi hatinya tapi yang di luahkan hanya secubit perasaan tanpa rasa....harap dia bersedia mengalas tanggungjawab exco kampus di didik oleh senior berkongsi bilik dengan mereka..redholah aku ...yang nak tergelak aku pulak yang nak terkucil bila memikirkannya...walhal Dean dengan matang berkata semua possibilities sudah saya beritahu dia so biarlah dia buat pilihan...dan keputusannya Qistina menerima perlantikan exco...pada aku dia masih my baby...how did she grow up so fast..

Sejak aku berpindah kembali ke kl aku merasakan hidup banyak berubah, di sini putaran kehidupan  terlalu cepat berlaku, sekejap sahaja dah ramadhan..baru je aku rasa pindah dari teluk intan ..what i miss about Teluk Intan?? hanya kanak2 itu ...rindu pada mereka yang selalu mengetuk pintu waktu malam siap dengan buku datang belajar ..mulut tak taulah nak kata kalah mak bidan ..mendidik anak2 yatim memang penuh cabaran ..


Kini semua tinggal kenangan indah ..walau aku mendidik ternyata akhir sekali aku terdidik dan pengalaman itu mengajar aku banyak pekara yang harus aku teladani ..hilang mood aku mengajar selepas aku bertugas di sana...mungkin lepas raya aku cuba lagi ...maybe an hour a day aku mengajar semula ..mungkin ...

Hari2 ramadhan selebihnya aku ada hal2 makan ..kalau ada masa aku upload gambar..banyak undangan aku buat bodoh jer ..tak ku jawab hanya...maybe some yang betul2 aku rasa perlu terutama berbuka dengan para sahabat...tahun ini berbeda rasa tapi seronok pulak bila bersila dan berbuka bersama Mas Ita, dari di Hotel duduk tersenyum manis menjaga peradaban ..biasalah aku lebih cintakan jeans dari baju kurung ehehhe...but next week PWTC ...yes kena jugak ...Dean kan ada...

Best kan ramadhan ..aku suka dan merindui bulan mulia ini..penuh keamanan ....yer penuh keamanan..Bukankah aman itu di hati bukan di bulan??

4 comments:

adakalanya kedamaian itu tergantung pada hati,
adakalanya tergantung pada suasana,
tapi selalunya bersangkutan dengan apa yg kita percaya..

lamanya gencatan senjata ye sis.. hikhikk!

semoga kedamaian itu hakiki...terimakasih kerana singgah

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More