Sunday, March 18, 2012

bukan kepunyaanku

Bangun dengan rasa kehilangan apakah itu? Bau harum syurga yang menemani hari-hari sebulan yang lalu ..Tot...


Menjaganya sebulan .setiap kali berjumpa dia akan memeluk dan menciumku ...namun setelah beberapa kali ibunya buat hal aku terpaksa melepaskan dia. Rutin ibunya tak menentu dan selalu menukar jadual kerja pada saat2 akhir. 
Sebenarnya aku gagal menangani situasi yang meruncing...gagal untuk bersabar untuk kesekian kalinya di uji........banyak kalau bermain di fikiranku ...kalau kalau kalau...tetapi kenyataanya harus di terima dia bukan milikku ...aku sangat sayang pada nya ...walau apa pekerjaan yang aku lakukan tetap kembali kepada memberi kasih sayang...harus aku menerimanya.
Hari terakhir aku bersamanya terasa sebak di dada,entah mengapa, dia pun tidak mau lekang dari pelukkan ku ...ku cium pipi bertalu2...dia menepuk2 dadaku dengan tangan nya yang tembam...
Setelah 15 tahun berkhidmat dengan kanak2 aku tetap tidak boleh melupakan setiap mereka yang hadir dalam kelas mau pun hidupku..


Pernah satu ketika seorang anak teruna menghantar adiknya ke tadika tempat aku mengajar...dia berpesan pada adiknya...kirim salam kat Teacher yer...aduh sudah dewasa anak muridku ..nyata umurku sudah hampir ke penghujungnya...Bangga aku mereka masih ingat Teacher...garang teacher tu ..itu ungkapan yang sering ku dengar ..namum mereka berjaya ku bentuk menjadi insan yang tahu mengikut peraturan.
Pernah satu ketika aku terpaksa menghadiri mesyuarat dan meninggalkan kelas...aku lukiskan gambar jam di papan hitam ..satu menunjukkan waktu rehat dan satu waktu pulang..dan berpesan bila jam di dinding menunjukkan begitu boleh keluar...lucunya gurubesar membuat rutin check up dan masuk ke kelasku ..mereka semua sedang menulis..gurubesar melihat papan hitam dan kemudian berkata kepadaku ....anak2 itu faham ya message yang kamu sampaikan??? Alhamdulillah begitulah mereka..
Semoga segala ilmu yang aku ajar menjadi sesuatu yang berguna sepanjang hidup mereka..bagi yang tidak tahu membaca sehingga mahir membaca menulis...sedikit ilmu ini di amalkan sebagai bekalanku nanti...insyaAllah 

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More